W nocy rozpocznie się przenoszenie mniejszej tarczy drążącej łódzki tunel średnicowy na drugą stronę torów linii 15. Po przeniesieniu wszystkich części i ponownym zmontowaniu maszyna rozpocznie drążenie trzeciej nitki jednotorowej od strony stacji Łódź Żabieniec.
Jak podaje PKP PLK, masa mniejszej tarczy TBM („Faustyna”) wynosi ok. 650 ton (i to nie licząc wagonów do przewożenia urobku). Przeniesienie jej przez tory linii 15 (szlak Łódź Kaliska – Łódź Żabieniec), po której odbywa się intensywny ruch pasażerski i towarowy, jest skomplikowaną operacją logistyczną.
Maszyna musi zostać podzielona na 11 mniejszych zespołów, które wieczorami i nocami będą przenoszone nad torami pojedynczo. Pomogą w tym dwa żurawie (o udźwigu: 650 i 550 ton) i wybudowana specjalnie do tego celu platforma przy linii. Pierwszym przenoszonym elementem będzie 55-tonowy „płaszcz” tarczy. Ciężki ładunek będzie musiał został podniesiony bardzo wysoko – na czas prac nie przewidziano nawet demontażu sieci trakcyjnej.
Komora startowa trzeciego tunelu została przygotowana przy ul. Żniwnej. Przed ponownym zmontowaniem wszystkie części przejdą gruntowny przegląd. Rozpoczęcie drążenia jest przewidywane na drugą połowę lutego. Obie pozostałe nitki jednotorowe mają zostać wykonane jeszcze w tym roku.
„Termin zakończenia inwestycji zaplanowano na koniec 2025 r.” – podaje PKP PLK. Chodzi – zgodnie z podpisanym w październiku
aneksem – o zakończenie budowy w bieżącym roku i uruchomienie pociągów przez tunel w grudniu 2025 r. Ze względu na liczne napotkane po drodze trudności (początkowo planowano ukończenie budowy jeszcze w 2021 r.) inwestor złożył wniosek o tzw. fazowanie projektu – pozwoliło to uniknąć utraty funduszy unijnych z perspektywy 2014-2020, przeznaczonych na dofinansowanie inwestycji.